Algemene voorwaarden

Je bent hier:

Algemene voorwaarden Rhoss Nederland B.V.

ARTIKEL 1 – DEFINITIES

De volgende definities zijn van toepassing voor deze algemene voorwaarden:

• RHOSS NL; Rhoss Nederland B.V. met maatschappelijke zetel te Nijverdal, Nikola Teslastraat 1-14, 7442 PC en KvK nummer 80125891.

• Klant; iedere (potentiële) wederpartij van RHOSS NL in een overeenkomst strekkende tot de levering van producten door RHOSS NL aan de klant.

Product(en): roerende zaken, diensten en werken.

ARTIKEL 2 –TOEPASSELIJKHEID

2.1 Van deze algemene voorwaarden kan slechts door schriftelijke overeenkomst tussen RHOSS NL en de Klant worden afgeweken.

2.2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsbetrekkingen waarbij RHOSS NL als (potentiële) verkoper van Producten optreedt.

2.3 Toepasselijkheid van door de klant gehanteerde Voorwaarden wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.

ARTIKEL 3 – AANBIEDINGEN

3.1 Aanbiedingen van RHOSS NL in welke vorm dan ook zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald.

3.2 Alle aanbiedingen zijn, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, gebaseerd op uitvoering van de overeenkomst onder normale (arbeids)omstandig-heden en gedurende normale werktijden.

Indien de uitvoering niet onder normale arbeids- omstandigheden en gedurende normale werktijden geschiedt, is de Klant gehouden om de daarmee gemoeide additionele kosten aan RHOSS NL te vergoeden.

ARTIKEL 4 – OVEREENKOMST

4.1 Een overeenkomst komt pas tot stand en RHOSS NL is pas gebonden, indien een opdracht van de Klant door middel van een orderbevestiging door RHOSS NL is bevestigd of zodra RHOSS NL een begin maakt met de uitvoering daarvan.

4.2 Na totstandkoming van de overeenkomst ingevolge artikel 4.1 is annuleren van een opdracht door de Klant niet mogelijk 4.3 Indien meer dan één natuurlijk persoon of rechtspersoon als Klant optreden, zullen zij allen hoofdelijk jegens RHOSS NL verantwoordelijk zijn.

4.4 De Klant mag geen van zijn rechten of verplichtingen jegens RHOSS NL aan derde partijen overdragen, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van RHOSS NL, die dergelijke overdracht evenwel niet onredelijk zal weigeren.

4.5 Alle leveringen van Producten door RHOSS NL ten behoeve van de Klant die niet in de orderbevestiging worden vermeld, zullen worden beschouwd als meerwerk. RHOSS NL is te allen tijde gerechtigd aan de Klant meerwerk afzonderlijk in rekening te brengen tegen de gebruikelijke prijzen of uurtarieven. De Klant aanvaardt dat meerwerk invloed heeft op de afleveringsvoorwaarden vermeld in de orderbevestiging. Het volgende zal in ieder geval worden beschouwd als meerwerk: • Werken onder moeilijke omstandigheden en buiten normale werktijden;

• Horizontaal – en verticaal transport.

ARTIKEL 5 – KLANT

5.1 De Klant zal zorgen voor een juiste en tijdige afname en/of een juiste en tijdige uitvoering van alle toeleveringen en/of voorwaarden noodzakelijk voor het plaatsen van het Product en/of de juiste werking van het Product. Alle kosten die voortvloeien uit het niet nakomen van deze verplichtingen door de Klant, zijn voor rekening van de Klant.

5.2 Onverminderd artikel 5.1 zal de Klant in ieder geval voor eigen rekening en risico zekerstellen dat:

a. RHOSS NL terstond na het bereiken van de plaats van opstelling haar werkzaamheden kan beginnen en daarmee door kan gaan gedurende normale werktijden en voorts buiten normale werktijden indien dit door RHOSS NL noodzakelijk mocht worden geacht, mits RHOSS NL de Klant daarvan tijdig in kennis heeft gesteld;

b. de noodzakelijke afsluitbare opslagruimtes voor materiaal, gereedschap en andere zaken beschikbaar worden gesteld en voldoende verblijfsruimte en/of voorzieningen voor het personeel van RHOSS NL voorzien worden, zoals toepasselijke wet- en regelgeving vereist;

c. de ter beschikking gestelde Producten bij het begin van en gedurende de opstellings- en of plaatsingswerkzaamheden op de juiste plaats aanwezig zijn en de plaats van opstelling veilig bereikbaar is voor personeel, toeleveranciers, materiaal en materieel;

d. de noodzakelijke en gebruikelijke hulpkrachten, machines, de benodigde hijs-, hef- en transportwerktuigen, alsmede steigers en/ of stellingen, gereedschappen en materialen (daarbij inbegrepen gas, water, elektriciteit, stoom, en verlichting) tijdig en kosteloos en op de juiste plaats aan RHOSS NL en onderaannemers van RHOSS NL ter beschikking worden gesteld;

e. de noodzakelijke bescheiden, waaronder met name vergunningen tijdig en naar behoren geregeld zijn en alle noodzakelijke veiligheids- en voorzorgsmaatregelen zijn genomen en in acht worden gehouden ten einde te voldoen aan de veiligheidsvoorschriften van RHOSS NL en de toepasselijke wet- en regelgeving;

f. alle materialen en gereedschappen op het werk verzekerd zijn tegen diefstal, brand, molest en andere risico’s;

g. inbedrijfstelling welke door RHOSS NL wordt uitgevoerd, de installatie gereed is voor ingebruikname.

ARTIKEL 6 – PRIJZEN

6.1 De in de aanbieding, respectievelijk order-bevestiging genoemde prijzen luiden exclusief BTW en exclusief overige op de verkoop en levering vallende overheidslasten, en zijn voorts ofwel gebaseerd op levering “af fabriek/magazijn” volgens Incoterms geldend op het moment van afgifte van de aanbieding c.q. op het moment van de totstandkoming van de overeenkomst. In geval van levering “af fabriek/magazijn” zijn de prijzen berekend “onverpakt”, tenzij anders is overeen-gekomen.

6.2. Indien na de datum van totstandkoming van de overeenkomst één of meer der kostprijsfactoren een verhoging ondergaan – ook al geschiedt dit ingevolge voorzienbare omstandigheden – is RHOSS NL gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen. Dit recht bestaat echter niet gedurende 3 maanden na de datum van totstandkoming van de overeenkomst.

6.3. In de overeenkomst is de bevoegdheid van RHOSS NL begrepen om door hem verricht meerwerk afzonderlijk in rekening te brengen, zodra het daarvoor in rekening te brengen bedrag hem bekend is. De leden 1 en 2 van dit artikel zullen van overeenkomstige toepassing zijn op het in rekening brengen van meerwerk.

6.4. Kosten van in- en uitladen en van vervoer van door afnemer ter beschikking gestelde grondstoffen, half-fabrikaten, modellen, gereedschappen en andere zaken zijn niet in de prijs begrepen en worden afzonderlijk in rekening gebracht.

ARTIKEL 7 – LEVERING en LEVERTIJDEN

7.1 Aflevering zal plaatsvinden op de dag vermeld in de orderbevestiging of in gemeenschappelijk overleg, onder de voorwaarde dat aan alle vereisten van artikel 5 is voldaan en dat de Klant aan al zijn overige verplichtingen heeft voldaan. Onder Aflevering wordt verstaan de ter beschikking stelling van de op het vervoermiddel geladen Producten aan de Klant of de ter beschikking stelling van de op het vervoermiddel geladen Producten aan de dichtstbijzijnde verharde weg van het door de Klant aangegeven afleveradres. In geval van het leveren van diensten wordt onder Aflevering verstaan het moment waarop de diensten ter plaatse zijn verricht.

7.2 De levertijd is gebaseerd op de omstandigheden die bekend waren op het moment van het sluiten van de overeenkomst. De overeengekomen levertijd zal zoveel mogelijk in acht worden genomen. Indien een vertraging op zou treden (i) als gevolg van een verandering in de bedoelde omstandigheden of (ii) als gevolg van een vertraging in de levering van Producten die tijdig voor de uitvoering van het werk zijn besteld,

komen Klant en RHOSS NL reeds nu overeen dat de leveringstermijn wordt verlengd voor zover noodzakelijk.

7.3 De door RHOSS NL opgegeven levertijden zijn louter indicatief. RHOSS NL zal niet in gebreke zijn in de nakoming van haar contractuele verplichtingen, dan nadat zij schriftelijk in gebreke is gesteld na afloop van de overeengekomen( of conform artikel 7.2) uitgestelde leveringstermijn en haar daarbij een redelijke termijn voor de nakoming is gegund, die onbenut is verstreken. Ook niet als het verzuim rechtens zonder ingebrekestelling of schriftelijke aanmaning of mededeling intreedt.

7.4 Klant is gehouden de Producten af te nemen op de overeengekomen levertijd en zorgt dat RHOSS NL geen vertraging ondervindt van werkzaamheden die door de Klant zelf of door derden ondernomen moeten worden.

Indien de Klant de afname weigert, uitstelt of nalatig is met het verstrekken van informatie of noodzakelijke instructies voor de aflevering, zullen de Producten voor rekening en risico van de Klant worden opgeslagen

De Klant zal de opslagkosten en mogelijk aanvullende kosten verschuldigd zijn. RHOSS NL behoudt zich het recht voor de factuur voor de gereed staande Producten te versturen op de oorspronkelijk overeengekomen leverdatum. Klant is gehouden deze factuur binnen de in artikel 13.2 overeengekomen betalingstermijn te voldoen.

7.5 RHOSS NL is gerechtigd om de door haar te verrichten leveringen en/of diensten in gedeelten uit te voeren en deze gedeelten afzonderlijk te factureren.

7.6 Voor bepaling van gewicht, maat, getal en samenstelling van de geleverde Producten zijn de wegingen, metingen, tellingen en analyses volgens de door RHOSS NL gehanteerde methodes maatgevend, behoudens tegenbewijs.

ARTIKEL 8 – RISICO EN OVERDRACHT VAN EIGENDOM

8.1 De Producten en de onderdelen die daarvoor zijn bestemd, zullen voor rekening en risico van de Klant zijn vanaf het moment van Aflevering ingevolge artikel 7.1. De Klant is hiervoor verantwoordelijk en dient zelf te zorgen voor de eventuele verzekering hiervan.

8.2 Onverminderd hetgeen in artikel 8.1 is vermeld, behoudt RHOSS NL zich de eigendom van door haar aan de Klant geleverde en te leveren Producten voor, totdat de Klant volledig heeft voldaan aan alle (betalings)verplichtingen voor alle krachtens de overeenkomst geleverde of te leveren Producten of krachtens de overeenkomst tevens verrichtte of te verrichten werkzaamheden en aan alle vorderingen wegens tekortkoming in de nakoming van zodanige verplichtingen. 8.3 Onverminderd al haar andere rechten zal RHOSS NL door de Klant onherroepelijk gemachtigd zijn om zonder enige ingebrekestelling of tussenkomst de afgeleverde Producten die aan rechterlijke haar toebehoren terug te halen en daar bezit van te nemen, indien de Klant niet tijdig aan zijn (betalings)verplichtingen jegens RHOSS NL zal hebben voldaan.

Alle kosten van RHOSS NL in verband met het terughalen van deze Producten komen voor rekening van de Klant.

ARTIKEL 9 – GARANTIE

9.1 Duur van de Garantie.

Tenzij vooraf schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen verstrekt RHOSS NL de volgende garantie op Producten die nieuw waren bij aflevering;

• garantie voor de duur van twaalf (12) maanden na inbedrijfstelling, met een maximum tot achttien (18) maanden vanaf de datum van aflevering af Fabriek. De Klant zal RHOSS NL onverwijld informeren indien hij/zij van mening is dat RHOSS NL haar garantieplicht hier onvoldoende mee zou nakomen..

• voor onderdelen en accessoires geldt garantie voor de duur van twaalf (12) maanden na Aflevering en voor herstel- en onderhoudswerkzaamheden blijft de oorspronkelijke garantietermijn van toepassing .

9.2 De garantieverplichting bedoeld in lid 1 zal vervallen indien één of meer van de volgende omstandigheden zich zouden voordoen:

• het gebrek is het gevolg van onjuiste inbedrijfstelling door Klant of door derde partij;

• onjuist gebruik of onjuist onderhoud;

• er werden werkzaamheden aan de Producten verricht door de Klant of derde partij, zonder schriftelijke toestemming van RHOSS NL;

• de Klant is in gebreke gebleven in de nakoming van enige verplichting uit de overeenkomst (daarbij inbegrepen zijn betalingsverplichting) en hij heeft niet

alsnog binnen een redelijke termijn als gesteld in een aanmaning aan zijn verplichtingen voldaan.

9.3 De Producten die redelijkerwijs in aanmerking komen voor reparatie of vervanging ter keuze van RHOSS NL, zullen op verzoek van RHOSS NL door de Klant aan RHOSS NL worden teruggegeven.

9.4 Reparatie en/of vervanging van een deel van het Product zal nimmer de garantie voor het geheel verlengen.

9.5 Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen, zal RHOSS NL uitsluitend verplicht zijn de garantieverplichtingen als vermeld in dit artikel 9 na te komen;

• indien de installatie in Nederland is opgesteld;

• indien herstel mogelijk is binnen de normale werktijden.

Indien het herstel buiten de normale werkuren dient plaats te vinden, is RHOSS NL gerechtigd de daarmee verband houdende kosten aan de Klant in rekening te brengen;

• voor zover de installatie zonder speciaal transport door RHOSS NL voor herstelwerkzaamheden toegankelijk is en indien de noodzakelijke en gebruikelijke hulpkrachten, machines, de benodigde hijs-, hef- en transportwerktuigen, alsmede steigers en/of stellingen, gereedschappen en materialen (daarbij inbegrepen gas, water, elektriciteit, stroom, en verlichting) tijdig en kosteloos en op de juiste plaats aan RHOSS NL en onderaannemers van RHOSS NL ter beschikking worden gesteld.

9.6 Omvang garantie als bedoeld in artikel 9.1: De garantie geeft recht op kosteloos herstel (materiaal en arbeidsloon) van de gebreken. RHOSS NL zal in het kader van de aan de Klant toekomende herstelrechten vaststellen en beoordelen welke maatregelen en methode(n) zij het meest geschikt acht om haar garantieplicht na te komen en wat hier wel of deel van uitmaakt.

9.7 Voor wat betreft de omvang van de garantie met betrekking tot door RHOSS NL nageleverde onderdelen en accessoires geldt echter dat de garantie uitsluitend daarin bestaat dat naar keuze van RHOSS NL de factuurprijs wordt terugbetaald aan de Klant of kosteloos een vervangend onderdeel of accessoire ter beschikking wordt gesteld. De Klant heeft geen recht op kosteloos herstel.

ARTIKEL 10 – KLACHTEN

10.1 Indien de Producten niet aan de overeenkomst

beantwoorden, is RHOSS NL slechts gehouden om het ontbrekende gedeelte te leveren, de geleverde Producten te vervangen of te herstellen of de prijs aan de Klant terug te betalen tegen terug levering van de Producten, zulks ter keuze van RHOSS NL.

De Klant is gehouden om de instructies van RHOSS NL betreffende de opslag of het retourneren van de te vervangen of te herstellen Producten op te volgen.

10.2 Bij Aflevering van de Producten zal de Klant nagaan of deze aan de overeenkomst beantwoorden en eventuele zichtbare gebreken vaststellen. Dergelijke gebreken en niet-overeenstemming worden onmiddellijk bij Aflevering gemeld door de Klant, bij gebreke waaraan de Producten vermoed worden bij Aflevering te voldoen aan de overeenkomst en geen zichtbare gebreken te vertonen.

10.3 Ingeval gebreken niet direct bij Aflevering waarneembaar zijn, is de Klant gehouden om RHOSS NL hiervan binnen een zo kort mogelijke termijn en zeker niet later dan 15 dagen na ontdekking daarvan (of na het ogenblik waarop deze redelijkerwijze ontdekt hadden moeten zijn), schriftelijk en gemotiveerd kennis te geven om beroep te kunnen doen op de garantie. In geen geval is RHOSS NL aansprakelijk voor schade die veroorzaakt wordt door het niet onmiddellijk melden door de Klant van enige gebreken of door het verder gebruik van de Producten terwijl de gebreken gekend waren of hoorden te zijn.

10.4 Producten die RHOSS NL conform een opdracht heeft geleverd, worden in beginsel niet teruggenomen.

In uitzonderlijke gevallen kan RHOSS NL uit overwegingen van coulance bereid zijn om na overleg ongebruikte geleverde standaard onderdelen en/of accessoires binnen één maand na aflevering terug te nemen.

De onderdelen en accessoires zullen in het geval dat zij uit coulance worden teruggenomen in elk geval voldoen aan de volgende vereisten; retourneren binnen één maand na factuurdatum, in de originele onbeschadigde verpakking verpakt zijn, met bijbehorende originele documentatie en een factuurprijs hebben van meer dan Euro 150,00. Bij terugname van ongebruikte onderdelen en/ of accessoires brengt RHOSS NL in alle gevallen retourkosten in rekening bij de klant ter hoogte van

30% van de factuurwaarde met een minimum van Euro 75,00.

ARTIKEL 11 – AANSPRAKELIJKHEID

11.1 De in dit artikel opgenomen bepalingen gelden niet tegenstaande enige andersluidende bepaling en voor zover niet in strijd met dwingend wettelijke bepalingen.

11.2 Ongeacht de rechtsgrond waarop een vordering is gebaseerd, is RHOSS NL slechts aansprakelijk voor vergoeding van schade tot het bedrag voldaan aan RHOSS NL door de Klant met betrekking tot de geleverde Producten die de schade hebben veroorzaakt.

11.3 Ongeacht de rechtsgrond waarop een vordering is gebaseerd, is RHOSS NL nimmer aansprakelijk voor indirecte/gevolgschade, waaronder – maar niet beperkt tot – gederfde winst, geleden verliezen, gemiste opdrachten en gemiste besparingen, schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden, schade als gevolg van het overschrijden van de leveringstermijn, schade door productie-en/of bedrijfsonderbrekingen of-stagnatie. In zoverre deze risico’s verzekerbaar zijn, zal de Klant verplicht zijn deze verzekering op eigen kosten af te sluiten.

11.4 RHOSS NL mag bij de uitvoering van de overeenkomst derden inschakelen en is te allen tijde gerechtigd redelijke aansprakelijkheidsbeperkingen van die derden jegens de Klant in te roepen.

11.5 RHOSS NL zal niet aansprakelijk zijn voor:

• inbreuk op octrooien, vergunningen of andere rechten van derden als gevolg van het gebruik van materiaal dat door of namens de Klant is verstrekt;

• schade of verlies door welke oorzaak ook van (grond)stoffen, halfproducten, modellen, gereedschappen of andere zaken die door de Klant ter beschikking zijn gesteld. 11.6 Indien RHOSS NL hulp en bijstand biedt – van welke aard dan ook -bij de installatie, zonder daartoe opdracht te hebben verkregen, zal dit plaatsvinden voor risico van de Klant.

11.7 De Klant zal verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor het bouwgedeelte dat aan RHOSS NL ter beschikking wordt gesteld en/of voor de nadelige gevolgen van de toestand van de opstellingsplaats en de Klant zal verplicht zijn om RHOSS NL te vergoeden alle schade die RHOSS NL mocht lijden als gevolg van fouten in het bouwgedeelte en/of de toestand van de opstellingsplaats voor de te leveren Producten.

ARTIKEL 12 – OVERMACHT

12.1 Overmacht in deze algemene voorwaarden zal betekenen iedere omstandigheid die onafhankelijk van de wil van een partij is ontstaan – waarvan niet ten tijde van het sluiten van de overeenkomst verwacht kon worden dat RHOSS NL er rekening mee zou houden – en die blijvend of tijdelijk de uitvoering van de overeenkomst verhindert, zoals: van overheidswege uitgevaardigde of uit te vaardigen voorschriften die het gebruik van de geleverde of nog te leveren Producten verhinderen of beperken, tekort aan grond- en hulpstoffen voor productie van de Producten, tekort aan arbeidskrachten, werkstaking, in-, uit- en/of doorvoerverbod, transportproblemen, niet-nakoming van de verplichtingen door toeleveranciers van RHOSS NL of transportondernemingen, storingen in de productie, natuur- en/of kernrampen, pandemie, oorlog en/ of oorlogsdreiging, terroristische acties en/of aanslagen, brand, oproer en opstand.

12.2 Indien als gevolg van overmacht de Aflevering wordt vertraagd met meer dan drie (3) maanden zullen zowel RHOSS NL als de Klant gerechtigd zijn de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden door middel van een schriftelijke mededeling gericht aan de andere partij en verzonden per aangetekende post, zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn.

12.3 Als overmacht intreedt op het moment waarop de overeenkomst reeds gedeeltelijk is uitgevoerd, zal de Klant gerechtigd zijn, indien het restant van de Aflevering met meer dan twee (2)maanden wordt vertraagd als gevolg van die overmacht, ofwel (i) reeds afgeleverde gedeelten van de Producten te behouden en de koopprijs daarvan te betalen, ofwel (ii) de overeenkomst te ontbinden, inclusief het reeds uitgevoerde gedeelte, door mededeling van ontbinding, onder de verplichting de Producten die reeds zijn geleverd voor rekening en risico van de Klant aan RHOSS NL terug te geven én op voorwaarde dat de Klant kan aantonen dat het reeds afgeleverde gedeelte van de Producten niet langer doelmatig door de Klant kan worden gebruikte als gevolg van de niet-aflevering van de overige producten.

ARTIKEL 13 – BETALING

13.1. Betaling van aan leverancier verschuldigde bedragen moet, tenzij anders is overeengekomen, geschieden binnen dertig dagen na levering.

13.2. De leverancier heeft te allen tijde het recht het totaal van de door afnemer verschuldigd wordende bedragen bij vooruitbetaling van de koper te vorderen. Bij bedragen boven € 5.000,- luidt de betalingsregeling, tenzij anders overeengekomen, als volgt:

– 30 % bij opdracht;

– 65 % bij aflevering; en

– 5 % bij inbedrijfstelling.

Het onderhoudstarief zoals overeengekomen in de service- of onderhoudsovereenkomst wordt jaarlijks vooraf gefactureerd.

13.3. Alle betalingen zullen zonder aftrek of verrekening geschieden op een door de leverancier aan te wijzen bank- of girorekening.

13.4. De termijnen van betaling houden geen verband met de levering van de producten, tenzij anders wordt overeengekomen.

13.5. Indien afnemer niet tijdig betaalt, wordt hij geacht van rechtswege in verzuim te zijn en heeft leverancier zonder enige ingebrekestelling het recht afnemer over de verschenen, nog niet betaalde termijnen een rente in rekening te brengen naar een percentage van 3 punten boven de in Nederland geldende wettelijke rente, onverminderd de aan leverancier verder toekomende rechten, waaronder het recht om buiten en boven de eventuele gerechtelijke kosten op incassokosten op afnemer te verhalen.

13.6 Betalingen de vordering vallende, buitengerechtelijke strekken in de eerste plaats in mindering op de buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, vervolgens in mindering op de rente en strekken eerst daarna in mindering op de verschuldigde factuur bedragen, waarbij telkenmale in de eerste plaats met de oudste factuur wordt verrekend.

ARTIKEL 14 – ONTBINDING

14.1. Indien klant niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting hem door de overeenkomst opgelegd (daaronder begrepen de verplichting tot het afnemen van én op voorwaarde dat de Klant kan aantonen dat het reeds afgeleverde gedeelte van de Producten niet langer doelmatig door de Klant kan worden gebruikt als gevolg van de niet-aflevering van de overige producten door leverancier te leveren prestaties) surséance van betaling, stillegging of liquidatie of gehele of gedeeltelijke overdracht van het bedrijf van afnemer, zal hij geacht worden van rechtswege in verzuim te zijn en heeft leverancier het recht om zonder sommatie, ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de met afnemer gesloten overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbonden te verklaren, zonder dat leverancier tot enige schadevergoeding of garantie gehouden zal zijn.

14.2. RHOSS NL heeft, wanneer de overeenkomst op de voet van artikel 14.1. of door de rechter wordt ontbonden, recht op volledige schadevergoeding.

De schade wordt gefixeerd op 75% van de vergoeding verschuldigd voor de (het) nog niet uitgevoerde (deel van een) overeenkomst, een en ander onverminderd het recht van RHOSS NL om de werkelijke schade als gevolg van de tekortkoming van klant te vorderen, indien daartoe gronden zijn.

14.3. In de in artikel 14.1. bedoelde gevallen kan RHOSS NL ook de uitvoering van de overeenkomst opschorten en direct volledige betaling vorderen van al hetgeen afnemer ingevolge de overeenkomst verschuldigd is of zou worden. Daarnaast heeft RHOSS NL in dit geval het recht op vergoeding van de schade die hij als uitvloeisel van de opschorting en de gevolgen daarvan lijdt.

ARTIKEL 15 – INTELLECTUELE EIGENDOM

15.1 De intellectuele en industriële eigendomsrechten op alle aan de Klant geleverde Producten (inclusief de daarbij horende gegevens, documenten en informatie) berusten bij RHOSS NL. RHOSS NL heeft het exclusieve recht tot openbaring, verwezenlijking en verveelvoudiging en de Klant beschikt enkel over een niet-exclusief gebruiksrecht dat enkel toegekend wordt onder voorbehoud van volledige betaling van de prijs.

ARTIKEL 16 – OPLEVERING

16.1. Vóór de dag waarop het werk naar onze mening voltooid zal zijn, nodigen wij de wederpartij uit om tot opneming van het werk over te gaan.

16.2. De gereedmelding van het werk dient schriftelijk te geschieden. Een ingediende slottermijn of eindafrekening wordt als gereed melding beschouwd van de daarvoor uitgevoerde werkzaamheden. Indien wij binnen 2 weken na de opneming van het werk of binnen 2 weken na de schriftelijke gereed melding, geen gemotiveerde schriftelijke afkeuring van het werk van de wederpartij hebben ontvangen, wordt het werk als goedgekeurd beschouwd.

ARTIKEL 17 – RECHT

17.1 Op alle rechtsverhoudingen tussen RHOSS NL en de Klant is Nederlands recht van toepassing.

ARTIKEL 18 – GESCHILLEN

18.1 De bevoegde rechter te Utrecht is bij uitsluiting bevoegd om van alle geschillen die mochten ontstaan tussen RHOSS NL en de Klant voortvloeiende uit of in verband met (de uitvoering van) de overeenkomst alsmede in verband met deze algemene voorwaarden, kennis te nemen.

Deze algemene voorwaarden zijn op 10 september 2020 gedeponeerd bij de Rechtbank van Utrecht en gepubliceerd op de website www.rhossnederland.nl.